Az elmúlt pár hét kapcsán elgondolkodtam azon, mennyire fontos a jó kapcsolat kiépítése emberfotózás esetén. A bejegyzés apropója, hogy egyik nőbarátommal tervezünk egy fotózást az ősz folyamán. Az ötlet még régebben felmerült, csak valamiért mindig elmaradt a megvalósítása. Ha nincs meg a jó kapcsolat a fotós és alanya között, nehéz igazán jó képet készíteni egy másik emberről. Ezzel kapcsolatos szubjektív gondolataim következnek. Bármilyen kiegészítést, javaslatot, pontosítást szívesen veszek.
Egy emberközpontú fotózásnak az egyik legfontosabb része – több más dolog mellett – a kapcsolatépítés a modellel. Ez folyamatos kommunikációt jelent, hiszen meg kell ismerni a modell személyiségét, stílusát. Hogyan látja magát? Mi az elképzelése a képeket illetően? Mit szeretne megmutatni magából? El kell nyerni a bizalmát, éreznie kell azt, hogy a fotózás során elsődleges szempont a biztonsága. Be kell vonni az ötletelésbe, el kell mondani neki, mit, és hogyan szeretnénk megmutatni belőle, milyen elképzeléseink vannak vele kapcsolatban. Így lehetőség van arra, hogy egy fotózáson belül több különböző elgondolást is megvalósítson az ember.
A kapcsolatépítés segít felkészülni a fotózásra, amihez hozzátartozik a felszerelés összeállítása, a fotózás időpontjának a meghatározása és a helyszínének a kiválasztása, valamint a képek felhasználási jogainak a rögzítése, átadási módja is. A kapcsolatépítés során el lehet készíteni a szerződés vázlatát, vagy egy meglévőt az aktuális fotózáshoz igazítunk. A szerződés azért fontos, hogy mind a kötelességek, mind a jogok, valamint a képek felhasználási módjai rögzítve legyenek, még akkor is, ha valamelyik barátunkat, ismerősünket fotózzuk, mert így megkíméljük magunkat egy későbbi esetleges kellemetlenségtől, félreértéstől.
Szerződésre azért van szükség, mert a jelenleg érvényben lévő Polgári Törvénykönyv rendelkezése szerint mind a fotó elkészítéséhez, mind a közzétételéhez szükséges a fotózott személy hozzájárulása, engedélye. A szerződéssel eleget teszünk ennek a rendelkezésnek, nem kell attól félni, hogy később egy esetleges polgári peres eljárás során kellene megvédeni magunkat, ha a modell meggondolja magát, hiszen a szerződésben minden rögzítve van. Fontos leszögezni, hogy a fotósé a szerzői és a publikálási jog, a fotós engedélye nélkül a modell nem publikálhatja és nem adhatja tovább az elkészült képeket. A hivatásos fotósok mindig írnak szerződést, míg az amatőrök nem feltétlenül vannak tisztában azzal, milyen védelmet nyújt számukra a szerződés. Ezzel a modellek felé is küldünk egy jelzést, hogy tiszteletben tartjuk a személyiségi jogokat.
Azt a fotóst, aki nem hajlandó szerződést írni, nem lehet komolyan venni, nem érdemes vele együtt dolgozni, hiszen az adott szó nem feltétlenül lehet garancia arra, hogy tiszteletben tartja a személyiségi jogokat. Természetesen a kép sokkal árnyaltabb, hiszen sokan hobbi szinten fotóznak, minden hátsó szándék nélkül és kedvenc témájuk az ember, nincs szándékukban megsérteni senki személyiségi jogait, jóhiszeműen járnak el, amikor valahol megosztják az általuk készített képeket.
A modellnek joga van polgári peres úton kérni a fotók eltávolítását, és kártérítést, ha nem adta a hozzájárulását a publikáláshoz. A modellnek publikálás előtt látnia kell a róla készült képeket, mielőtt azok kikerülnek a nyilvános felületekre. Az fotóstól függ, bevonja-e a modellt a válogatásba, viszont egy tapasztalt fotós mindig megmutatja a modellnek, szerinte mely képeket érdemes publikálni.
A kapcsolatépítés során fontos szerep jut a pszichológiának és az emberismeretnek is, hiszen meg kell értenünk a modell aggályait, félelmeit, pláne olyan esetben, amikor például a fotózás témája az intimitást, az erotikát helyezi előtérbe. Ilyenkor különösen fontos meghallgatni a modell félelmeit, kétségeit és ezeket úgy kezeljük, hogy segítsünk vele a modellnek. Ne erőltessünk semmit, ne kényszerítsük rá olyan dolgokra, amit nem akar megtenni, fogadjuk el és tartsuk tiszteletben a határait. Ez csak egy kiragadott példa, normál fotózás során is lehetnek kétségei, félelmei a modellnek, mint „Nem vagyok elég szép”, „Nem nézek ki jól”, „Nem vagyok fotogén” és társai, amiket szintén kezelni kell. Ilyenkor kell megtalálni azt a megfogalmazást, amivel ki tudjuk mozdítani ebből a gondolkodásmódból a modellt álló embert. Erre nincs általános megoldás, mert minden ember más és más, lehet, hogy valakinél a hülyéskedés működik, másvalakinél viszont a kötetlen beszélgetés, vagy éppen az, ha betesszük a kedvenc zenéjét.
A folyamatos kommunikáció a modellel segít abban, hogy gördülékenyen menjen a fotózás, hiszen már nem két idegen dolgozik együtt, hanem egymást valamennyire ismerő ember, akik a közös munka során figyelnek egymásra, ami kötetlenebb, oldottabb hangulatot eredményezhet, mert a modell jobban el tudja engedni magát a kamera előtt, természetesebben fog viselkedni és ez a képeken is tükröződni fog. Az ismeretség a fotózás során tovább mélyülhet, ami lehetőséget biztosít további együttműködésekhez. Ez nagyban függ attól, milyen a személyiségünk és hogyan viselkedünk a modellel, figyelünk-e rá, tiszteletben tartjuk-e a kéréseit, határait, a modell meg tud-e bízni bennünk. A bizalom azért is fontos mindkét részről, hogy a modell tudja, a számára kényelmetlen, kellemetlen dolgokra, kérésekre nemet mondhat, nem fogja retorzió érni, a problémáit jelezheti. Míg a fotósnak bíznia kell a modellben, hogy követi az utasításait.
A fotózás során fontos a folyamatos kommunikáció a modellel, ne engedjük unatkozni, mindig adjunk neki valami feladatot, ami elvonja a figyelmét a kameráról. A cél ilyenkor mindig az, hogy minél természetesebben mozogjon a kamera előtt. Ezt úgy lehet elérni, ha az ember élménnyé teszi a fotózást a modelljének, amihez több módszert is lehet alkalmazni, például mond neki valamilyen viccet, amivel megnevetteti, vagy megkéri, meséljen magáról. Ez a modell személyiségétől is függ, van, aki szereti produkálni magát a kamera előtt, míg más nehezebben engedi el magát. Egy felszabadult modellel, aki jól érzi magát, sokkal könnyebben, dinamikusabban lehet együtt dolgozni, a modell érzései, hangulata a képeken is meg fog jelenni.
A kapcsolatépítés azért is fontos, mert a modell mind a közösségi médiában, mind az ismeretségi körében megoszthatja, ki készítette róla a képeket, így újabb potenciális modelljelöltekkel kerülhetünk kapcsolatba, valamint új képekkel bővíthetjük a portfóliónkat. Néha a kapcsolati tőke fontosabb, mint a modell díjazása, hiszen így az embernek van lehetősége gyakorolni, tapasztalatot szerezni, a modellünknek olyan képei lesznek, amiket büszkén vállalhat, feltéve, hogy az ember igyekszik a lehetőségből és a modelljéből a legtöbbet, legjobbat kihozni. Ehhez hozzátartozik, hogy az ember átválogatja a képeket, csak az igazán jókat publikálja és adja át a modellnek.
Amikor valaki először megpróbálkozik az emberek fotózásával, első körben az ismeretségi köréből választ modelleket, mert őket már ismeri, könnyebb velük kommunikálni, később jöhetnek a barátok barátai, ismerősei. Előfordul, hogy az ember senkit nem talál az ismeretségi körében, aki modellt állna neki, ilyenkor érdemes körülnézni fotózással kapcsolatos vagy modellközvetítő oldalakon. Egy-egy ilyen oldalon láthatjuk a modell profilképét, nevét, elérhetőségeit és azt, milyen témához áll modellt. Ha valakivel szeretnénk együttműködni, érdemes részletesen kifejteni, milyen témájú fotókat szeretnénk készíteni róla. A hivatásos modellek már tudják, hogyan mozogjanak a kamera előtt, így könnyebben lehet velük együtt dolgozni. Itt is ugyanúgy fontos minden apró részlet tisztázása és szerződésben rögzítése, mint átlag emberek esetében, elkerülve a félreértéseket és a visszaéléseket.
Remélem, sikerült megmutatnom ebben a bejegyzésben, miért fontos a kapcsolatépítés a fotózásban. Milyen dolgokra kell odafigyelni, hogyan kell a különböző helyzeteket kezelni. Ha valamit kihagytam, vagy valaki másként látja a dolgokat, szívesen veszem a kiegészítést, a pontosítást.
Utolsó kommentek