Az elmúlt években több fotózással foglalkozó könyvet is beszereztem. A mai, felgyorsult világban sokan feltehetik a kérdést, mi értelme még egyáltalán könyveket venni, pláne olyat, ami a fotózással foglalkozik? Igen, rengeteg digitális tartalom érhető el, ideértve a videós és az írott anyagokat is, mint a blogok, a fórumok, vagy a közösségi média bejegyzések. Ebben a bejegyzésben a saját, szubjektív álláspontomat fogalmazom meg, viszont kíváncsi vagyok, ki, hogyan látja ezt a kérdést? Mit gondol róla? Van-e még értelme manapság a fotózással kapcsolatban könyveket olvasni? Milyen előnyei, hátrányai vannak egy ilyen dinamikusan változó művészeti ágban a könyveknek? Kommentben várom a válaszokat.

 

Jól látható, hogy a fotográfia – sok más dologgal egyetemben – jelentős változáson megy át, ám az alapjai nem változnak, változtak. A mesterséges intelligencia egyre nagyobb teret hódít, ez alól a fotózás sem kivétel. A képszerkesztő szoftverekbe integrálva jelentősen meg tudja könnyíteni és fel tudja gyorsítani a munkát, ami hatalmas előny tud lenni a retusálás során. Napjainkban a videós tartalmak örvendenek nagy népszerűségnek, mert jelentősen leegyszerűsíti a dolgokat. Ez annak köszönhető, hogy az ember könnyen tudja szemléltetni az elképzeléseit. Az okostelefonok széles körű elterjedése miatt szinte bárhol, bármikor meg tudja nézni az ember a videókat. Miért vásárolok mégis fotózással foglalkozó könyveket? Miért szánom rá az időt arra, hogy elolvassam őket? Ez egy többrétegű dolog. Nem elég elolvasni egy könyvet, meg is kell érteni.

"Amint fényképezőgép kerül a kezedbe, fel vagy jogosítva arra, hogy láss. Mert a fotózás teljes egészében a látásról szól" - Joel Meyerowitz

Az olvasás kapcsán felvetődött bennem néhány kérdés, amit a kedves olvasó megválaszolhatna:

  • Te szoktál fotós könyveket vásárolni és olvasni?
  • Mi alapján választasz könyvet?
  • Van olyan fotográfus, akit különösen kedvelsz?
  • Mi tetszik a munkásságában, stílusában?
  • Milyen dolgokat tanultál a könyvekből?
  • Hogyan hatott rád, amit olvastál?
  • Miként változtatta meg a stílusodat, a gondolkodásodat, a látásmódodat?
  • Milyen könyvet ajánlanál egy kezdő fotósnak és mit egy haladónak?
  • Kinek a könyve volt rád a legnagyobb hatással? Miért?
  • Volt olyan dolog, ami meglepetésként ért?

Számomra az olvasás a kikapcsolódás, a szórakozás és a tanulás egyik legjobb módja. Az olvasás egy elmélyült tevékenység, kutatások szerint amikor az ember könyvet olvas, jobban odafigyel a szövegre, mint amikor egy képernyőn olvas valamit. Ezt én is sokszor tapasztalom magamon, olykor csak beleolvasok egy-egy cikkbe, majd átgörgetem, és nem figyelek arra, miről is szól ténylegesen, így nem látom át az adott szöveg mélységeit.

Ott van az a tény is, hogy az emberek felületesebbek lettek. Sok esetben nincs se idejük, se türelmük arra, hogy hosszabb, összefüggő szövegeket olvassanak. Ez azért sajnálatos, mert az olvasásnak nagyon sok pozitív hatása van. Árnyalt gondolkodás, szókincs, képzelőerő, értelmi és érzelmi intelligencia fejlesztése, empátia, hogy csak pár dolgot említsek. Ezen kívül ott van a memóriára gyakorolt jótékony hatása, mert stimulálja az agysejteket. A digitális világ felszínessé, figyelmetlenné teszi az embereket, rövid idő alatt rengeteg impulzus és inger ér mindenkit.

"Legyen önbizalmad bármit kipróbálni" - Joel Meyerowitz

A fotózás közel kétszáz éve alatt rengeteget fejlődött a technológia, sok könyv jelent meg a különböző témákban. Ezek segítenek jobban megérteni, bemutatni, hogyan lehet hatásos képeket készíteni, milyen dolgokra kell odafigyelni a jobb végeredmény érdekében.

"Szerencsés vagy, hogy oly korban élsz, amikor számtalan fotós könyvet vehetsz a kezedbe" - Joel Meyerowitz

Nem csak a fotózással kapcsolatos könyvtáramat bővítem folyamatosan, hanem egyéb, különböző témákkal foglalkozó könyveket is vásárolok: legyen az pszichológia, szépirodalom, szórakoztató irodalom, vallással, vagy életmóddal foglalkozó könyv.

Fotózással kapcsolatos irodalmat azért szeretek vásárolni, mert számomra ez befektetés, valamint a tanulás egy módja. Amikor fotózásról szóló könyvet veszek a kezembe, akkor nem csak az érdekel, milyen beállításokkal lehet egy-egy témát megfotózni, hanem az is, hogyan gondolkodik a könyv szerzője? Milyen a látásmódja, miként értelmezi a témát, miként viszonyul a világhoz? A könyveket olvasva és a képeket megnézve mindezt megtapasztalom. Látom az adott fotós stílusát és a választott témához való viszonyát. Mielőtt megveszek egy könyvet, felteszem magamnak azt a kérdést: Mit tudok tanulni tőle? Segíti a fejlődésemet? Inspirál? Motivál?

"Ne félj attól, hogy esetleg összepiszkolod magad és a fényképezőgépedet" - David Yarrow

Olyan fotósok könyveit olvastam már, mint Joe McNally, Scott Kelby, Bryan Peterson, Finn Beales, Joel Meyerowitz, David Yarrow, David Gibson, Dékán István, vagy Henry Carroll. Mellettük elolvastam a Digitális fotózás műhelytitkai című sorozat kiadványait, mint a Tájfotózás és épületfényképezés, A vadvilág fotózása, beleértve a technikai dolgokra, valamint a fotográfia alapjaira koncentráló könyveket is.

"Légy kitartó. Fektess elég munkát és időt abba, amivel foglalkozol" - David Yarrow

A fotós könyvek megmutatják, milyen az adott fotós személyisége, mit jelent számára a fotózás, milyen dolgokra figyel, amikor képeket készít. A könyvek által tudok új dolgokat tanulni, megismerem egy-egy kép készítésének a körülményeit, hátterét. Ötleteket, inspirációt tudok meríteni belőlük. A fényképek mögött álló történetek megismerésével megtudom azt is, hogyan élte meg fotózást a kép készítője, milyen tapasztalatokra tett szert. Honnan jött az ötlet, milyen út vezetett a megvalósításig? Egyes esetekben a magánéletébe is beleláthatok, így az emberi oldalát is megismerhetem. Ez történt Joe McNally: Kapd el a pillanatot, vagy A Fotográfia mesterei sorozatban megjelent Hogyan fotózok én – David Yarrow, Hogyan fotózok én – Joel Meyerowitz című könyvek esetében. Így nem csak a fotóst látom, hanem az embert is, aki olykor az érzelmei által hajtva vágott bele egy projektbe, miközben elragadta a szenvedélye.

Sok esetben nem az a fontos, milyen beállításokkal, milyen technikával készült egy kép, hanem az, képes-e megérinteni, megszólítani a nézőt, hatni rá? Olykor fontosabb, hogyan született meg egy kép: honnan jött az ihlet? Hogyan formálódott, alakult át az eredeti ötlet? Miként valósult meg? Mennyi ideje volt a megvalósításra? Milyen érzések, gondolatok kavarogtak benne, amikor elkattintotta a gépét? Hogyan érezte magát közben? Mit vállalt be a kép elkészítése érdekében?

"Légy szerény és dolgozz szorgalmasan, amíg egyre erősebb portfóliód nem lesz. És persze olvass, olvass és olvass, azon kívül használd az internetet, és keresed az újabb és újabb lehetőségeket" - David Yarrow

A fotók mögött húzódó történetek elmesélésében élen jár Joe McNally. Ismerteti a kép készítésének a körülményeit, milyen dolgok vezettek el a kép megszületéséig, mit tartott fontosnak, hogyan használta a fényeket a fotózás során. Joel Meyerowitz arról mesél a könyvében, hogyan kezdett fotózni, milyen hatással volt rá Robert Frank, mennyi nehézséggel kellett szembenéznie, amikor a fotózást választotta hivatásának. David Yarrow szintén hanyagolja a technikai paramétereket, ő inkább azt mutatja be a könyvében, miért hagyta ott a pénzügyi világot, a fotózásért cserébe. Miért lett hivatása a vadvilág fotózása, hogyan dolgozik a munkatársaival. Milyen dolgokat vesz figyelembe a fotózás során, miként képes felülbírálni az eredeti elképzeléseit, meglátni a lehetőséget a különböző körülmények között.

A fényképek mögötti történetek, a véletlenek összjátéka és egyéb apróságok sokat tudnak hozzátenni egy képhez. Ezek a történetek olykor hihetetlennek tűnnek, olykor meghatóak, vagy éppen kacagtatóak, attól függően, melyik fotós és hogyan meséli el. Scott Kelby például a humort, a vicceskedést helyezi előtérbe a könyveiben, ami nem mindig szerencsés, viszont lehet, valaki könnyebben azonosul ezzel a stílussal, jobban megérti a könyv lényegi mondandóját.

"Sokszor mondom a hallgatóimnak, és próbálom nagyon a szájukba rágni, hogy sose lesznek egy helyen azokkal, akik megnézik a képeiket. A kép önmagáért kell, hogy beszéljen, teljesen függetlenül attól, hogy mit tapasztaltál aznap, min kellett keresztülmenned, hogy elkészíthesd. Ez mind nem számít annak, aki megnézi a fotót, hacsak nincs benne a képben ez az élmény" - Joe McNally

Kifejezetten tetszett Finn Beales – Történetmesélő fotográfia mesterkurzus című könyve. Azt mutatta be egyszerű, közérthető nyelven, hogyan lehet egy képsorozat segítségével történeteket mesélni, miként lehet egy szép íve a képsorozatnak. Olyan technikát is bemutatott, hogyan lehet nagy felbontású képet készíteni egyetlen objektív segítségével.

"Amikor a helyszínen vagy, gondolkozz képszerkesztőként. Az egyik legfontosabb dolog, amit a képszerkesztő hozzátesz a szerkesztési folyamathoz, az a távolságtartás" - Joe McNally

Amikor egy fotográfiával foglakozó könyvet veszek a kezembe, akkor a képeknél hosszabban el szoktam időzni. Hagyom, hogy hasson rám, érzéseket, gondolatokat váltson ki belőlem. Nem csak a kép egészét, hanem a részleteit, a felépítését, a hangulatát is nézem. A könyvek azt is megmutatják, hogy a fotográfia több egyszerű gombnyomogatásnál, az embernek ki kell lépnie a komfortzónájából. Önmagában a technika édes kevés az igazán jó képhez, ahhoz kell a fotográfus is. A mentalitása, a témához való viszonya, rugalmassága, alkalmazkodó képessége. Ha nincs meg a nyitottság, az önkritika, a kísérletező kedv, nem fog tudni fejlődni és érdekes képeket készíteni.

Joel Meyerowitz megemlíti a könyvében, hogy a mai kor fotósai nagyon szerencsések, mert rengeteg fotózással foglalkozó könyv érhető el, amikből lehet tanulni, ötleteket, inspirációt meríteni. Mint írja: Ha nincs ötleted, mit fotózz, vegyél elő egy könyvet.

"Mindig szakíts időt arra, hogy azt fotózd, amit szeretsz. Csak így tartod életben a szívedet is fotósként" - Joe McNally

Az ötletekért, az inspirációért, a képek mögött húzódó emberi történetekért szeretek fotós irodalmat olvasni. Szeretem úgy látni a világot, ahogy ezek a fotográfusok megmutatják. Ezek a könyvek bemutatják, milyen szenvedéllyel dolgoznak, mennyire elhivatottak, mikor, hogyan léptek át a saját korlátaikon, kétségeiken, félelmeiken. Az ilyen könyvek olvasása formálja, fejleszti, szélesíti az ember látásmódját. A könyvek segítségével képes elindulni az úton, hogy megtalálja a saját útját, stílusát, vizuális nyelvét a fotográfián belül. A fotózással foglalkozó könyvek inspirálnak, bátorítanak, hogy az ember kipróbálja az elképzeléseit, kilépjen a komfortzónájából. Már csak ezért is megéri ilyen könyveket olvasni.