Minden fotósnak van portfóliója, amivel bemutatja a munkásságát, milyen témában és stílusban alkot. A portfólió minősége egyben a képeket készítő embert is minősíti, megmutatja, milyen tudással rendelkezik a képalkotás terén, mennyire jártas az adott témában. Az OKJ-s képzés során mi is megkaptuk feladatnak, hogy a vizsgára állítsunk össze portfóliót az ajánlott témákból. Egy portfólió nagyon sokat elárul arról, milyen szintet képvisel egy fényképész, hogyan látja a világot, mit közvetítenek a képei, milyen a személyisége. Önök szerint fontos a portfólió, vagy már idejét múlt dolog? Ki hogyan vélekedik erről? Írják meg kommentben!

 

A hivatásos fotográfusok több helyen is megjelenítik a portfóliójukat, például a weboldalukon, a közösségi média felületeiken, vagy blog bejegyzésben mutatják meg az aktuálisan legjobbnak ítélt képeiket. A hivatásos fényképészeknek (ha már van ilyen szép kifejezés, miért nem használja az ember?) mindig frissíteniük kell a portfóliójukat, hogy a lehető legtöbb ügyfelet tudják megszólítani, valamint szemléltetik, hogyan használják az aktuális trendeket a munkájuk során. A leendő ügyfelek a portfóliót átnézve láthatják, milyen minőségű képeket várhatnak valamely fotóstól, ha mellette döntenek. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy csak hivatásos fotósoknak van szükségük portfólióra, hiszen aki alkotó tevékenységgel foglalkozik, szeretné megmutatni az alkotásait az embereknek, szeretne rá visszajelzéseket kapni.

A portfólió egy átgondolt válogatás, ami a lehető legjobban mutatja meg, hol tart éppen a fényképezésben az adott személy. Ehhez szükség van arra, hogy az ember hátralépjen és kellő kritikával szemlélje a képeit, amikor összeállítja a portfólióját, kiszűrve a gyenge képeket, ezáltal elérve, hogy csak a jobb képek kerüljenek a nyilvánosság elé, ne pedig mindenféle elrontott kép.

Aki rászánja az időt a válogatásra, azzal azt is megmutatja, képes felismerni, ha az elgondolása, a megvalósítása nem tükrözi azt, amit meg szeretett volna mutatni a képei által. Igen, lehet sok-sok képet készíteni, pláne a mai digitális világban, ám ez egyáltalán nem garantálja, hogy minden képe kiválóan sikerül az embernek. Ha ez így lenne, nem jelentkezne az igény a fejlődésre, a tanulásra, a gyakorlásra, a visszajelzések kérésére, új módszerek és megoldások kipróbálására, az ember csak egy helyben topogna, nem jutna sehova.

A portfólió remek lehetőség arra, hogy az ember felülvizsgálja a saját nézeteit, álláspontját, tudását, tükörként használva mind a barátai, mind az ismerősei, kollégái és más fotográfusok visszajelzéseit. Ezzel megmutatja, nyitott a konstruktív kritikákra, véleményekre, melyek sok esetben hathatnak kíméletlennek, viszont segíthetnek abban, hogy az ember kilépjen a komfortzónájából és a javaslatok, tanácsok alapján kipróbáljon valami új elképzelést, új dolgot, ezáltal pedig más végeredményt érhet el. Egy-egy ilyen beszélgetés új ötleteket, új inspirációt adhat az embernek.

Természetesen a végső döntés mindig az emberé, miután meghallgatta, mások hogyan látják egy-egy képét, vagy sorozatát, így a felelősség is az övé, milyen minőségű munkát ad ki a kezei közül, hiszen a portfólió egyfajta bizonyítványként is szolgál a megítélésében. Ha minden képet, amit egy fotózás alkalmával készített, közread az ember, azzal csak azt szemlélteti, nincs igénye a válogatásra, hogy csak a jobb képeket tárja a közönsége elé. Nem az a probléma, ha elront valaki egy képet, hiszen ez bárkivel megtörténhet, hanem az, amikor minden képet, amit készített, közzétesz anélkül, hogy figyelmet fordítana arra, mit is közvetít egy-egy kép. A nézőt nem fogják érdekelni a körülmények, csak a kép mondanivalója, főleg, ha egy kicsit igényesebb emberről van szó, aki járatos a kultúrában, a művészetekben, van igénye a minőségi alkotásokra. Ami egyáltalán nem baj, hiszen ez jó esetben arra ösztönzi az embert, próbáljon minél jobb minőségű képeket készíteni, ne azért értékelje valaki pozitívan a képét, mert ő készítette, hanem azért, mert az valóban eléri a kívánt hatást, átadja mindazt a gondolatot, mondanivalót, amit az ember meg akart jeleníteni.

Egy portfólió átfoghat egy egész életművet is, bemutatva, honnan indult az adott személy, amikor elkezdett fotózni és életútja során a különböző történések milyen hatással voltak rá, ezek hogyan befolyásolták az alkotó művészetét, a látásmódját, a világhoz való viszonyát. Egy életművet bemutató portfóliónak van egy íve, szemléletesen bemutatja, milyen pillanatokat tartott fontosnak az adott fényképész.

Ma már több lehetőség áll rendelkezésre, hogy valaki összeállítson egy portfóliót a képeiből, ilyen a fotókönyv, egy stockfotó oldal, egy saját weboldal, online portfólió oldal, közösségi média felület, valamint ott van a klasszikus fotóalbum is. Bár a digitális képeknek sok előnye van, mégis van valami különleges varázsa annak, ha a képeket az ember nem csak egy képernyőn tudja visszanézni, hanem fizikai formában is. Érdekes módon a hivatásos fotósok a portfóliójuk prezentálásakor kerülik a fórumokat, ez természetesen nem azt jelenti, hogy valaki ne használna fórumot, csak nem feltétlenül a portfóliója bemutatására, hanem inkább a tapasztalatai megosztására, esetleg egy-egy képük megmutatására. Ha tévedek, szívesen veszem a kijavítást, ha valaki hivatásos fotósként rendszeresen fórumozik és képeket is oszt meg ott.

Az online felületek természetesen nem azt jelentik, hogy válogatás nélkül minden elkészült képünket töltsük fel ész nélkül, hiszen ha az ember nem válogatja szét a képeit kategóriák és témák szerint, akkor csak egy nagy katyvasz lesz a végeredmény, nem pedig egy szépen felépített, átgondolt, átlátható, minőségi válogatás, ami tökéletesen kifejezi, hogyan gondolkodik az ember és milyen a stílusa, mit közvetítenek a fényképei.

Tervezem, hogy csinálok egy átfogó válogatást a 2021. január 1. és 2023. december 31. között készített képeimből, amit egy újabb fotókönyv formájában képzelek el. Ez rengeteg időt és energiát igényel, viszont így kapnék egy tükröt saját magamról, hogyan változott a fotózási stílusom az elmúlt három évben, ami egyfajta visszajelzés is lenne önmagamnak. Egyik ismerősömnek már korábban is említettem, hogy tervezek egy válogatást összeállítani a képeimből, amire úgy reagált, szívesen megnézné, amint elkészült. Erre egyelőre még nem került sor, ez az én felelősségem. Hogy lehet-e majd egy újabb portfóliónak tekinteni ezt a válogatást? Szerintem igen, mivel az összeállítása során igyekszem egy átfogó képet mutatni az elmúlt 3 év képeiből, mit, hogyan, milyen elgondolás alapján fotóztam meg, hogyan változott a stílusom az évek folyamán.

Az OKJ-s képzés rövidsége miatt az embernek igyekeznie kellett a képek elkészítésével és a portfólió összeállításával, ami komoly kihívás elé állította az embert, hiszen sokszor se ötletem, se elképzelésem nem volt, hogy a választott témáimat hogyan tudnám a legjobban elkészíteni, miként hozom össze az elvárt minimumot. Nem volt más választás, néhány dolgot újra kellett terveznem és újra nekifutni a megvalósításnak. Igyekeztem minden időt és lehetőséget kihasználni, amit csak tudtam. Nem egy alkalommal a képzésre menet készítettem el valamelyik képet. Abból dolgoztam, ami körülvett, amit éppen megláttam. Végül sikerült összeállítanom a portfóliómat, amihez a barátaim tanácsát és ötleteit is kikértem, ami vitákat és véleménykülönbséget is okozott, viszont ez segített túllépni a merev gondolkodáson és nézeteken. Hogy jó lett-e a portfólióm? Igen. A vizsgaelnök tetszését több képem is elnyerte, viszont ez nem jelenti azt, hogy nagyon különleges, vagy kiemelkedő lett, csupán azt, hogy sikerült jól megvalósítanom az elképzeléseimet. A portfólióm megmutatta azt, hogy képes vagyok a képalkotás szabályait megfelelően alkalmazni, tudok normális képet készíteni és nem adok ki a kezemből igénytelen, semmitmondó végeredményt.

Összegezve: Egy fotográfus portfóliója kifejezi a minőség iránti igényét, megjeleníti a folyamatos fejlődést, bemutatja a stílusát, látás- és gondolkodásmódját, a világhoz való viszonyát, valamint prezentálja, hogy kellő önkritikával rendelkezik, kiszűri a gyenge, rosszul sikerült képeket. Szintén fontos, hogy a portfólió változatos legyen. Az ugyanolyan stílusú és hangulatú képek esetében legyen egy ívük, funkcionáljanak sorozatként, fogják át a témát, meséljenek el egy történetet a megfelelő tagolással. A portfólió megmutatja, hol tart éppen egy fotós a fényképezés hosszú és rögös útján, milyen eszközökkel fejezi ki magát a képei által, mennyire igényes a munkájára. Az mindig a fényképész felelőssége, milyen bizonyítványt állít ki magáról a képei által.

A zavaros, igénytelen képeket nem menti meg a téma sem, csak azt fogják tükrözni, hogy az adott személy nincs tisztában azzal, hogyan lehet a legtöbbet, legjobbat kihozni az adott témából. Nincs szépérzéke, tudása, vizuális kultúrája, önkritikája, valamint azt illusztrálja, hogy az adott személyt nem lehet komolyan venni, még amatőr szinten sem. Az amatőr megnevezés nem egyenlő az igénytelenséggel.